Kdykoli jsem v posledních letech zahazoval papírovou trubku od stretch fólie, prošlo mi hlavou: "Škoda vyhazovat takovou pěknou silnostěnnou dutinku. Z toho by se dalo udělat věcí!" Ohňostroje a pyrotechnika jsou mým koníčkem od dětství. Je to moje životní náplň. A občas mě napadají různé blbiny. Už jsem tím zřejmě „lehce deformovaný“.
Například způsob využití tak kvalitního materiálu, jako jsou role od smrštitelné folie. Tloušťka stěny dutinky je kolem 10 milimetrů. To už udrží nějaký tlak! Těch dutinek mi za rok projde rukama hodně. A vždy se mi vracela ta myšlenka na jejich smysluplné využití v pyrotechnice. Vlastně by šlo o recyklaci odpadu.
Až mě jednou napadlo vyrobit z toho velkou škrtací petardu. Největší petardu Pirát v České republice. A zároveň mě napadlo, že ji přihlásím do České knihy rekordů a kuriozit, ať je nějaká legrace.
Současně mi proběhla hlavou myšlenka, že role od koberců mají ještě větší průměr. A jestli by nebylo marné použít tyhle trubky? Co když mě někdo napodobí a můj Český rekord kobercovou rolí překoná? No nic, stejně budu první, kdo ten nápad zrealizoval.
Kontaktoval jsem Agenturu Dobrý den, s. r. o., která vede evidenci Českých rekordů a kuriozit. Myslel jsem, že když někdo udělá nějakou výjimečnou věc, například uplete kilometr dlouhou šálu a dostane se s tím na seznam kuriozit, tak že s obří petardou to bude v pohodě. Dobrá, zaplatím asi nějaký symbolický registrační poplatek, za všechno se přece platí. A bude mě hřát dobrý pocit z výsledku. Nic víc jsem nečekal. Agentura bude mít o čem psát a co publikovat ve svých materiálech a knihách, nějací diváci se při tom pobaví. Knihy agentura prodává a jistě na svých akcích také vybírají vstupné a neprodělají na tom. Když budou chtít, zhotovím jim makety bez pyrosloží do jejich muzea v Pelhřimově a tím to pro mě celé skončí.
Ovšem byl to omyl. Nevzpomínám si zcela přesně, je to už několik roků zpátky. Ale chtěli za registraci a předvedení petardy zaplatit tak vysoký poplatek, že jej považuji doslova za výpalné. Byla to částka hodně přes dvacet tisíc! Napsal jsem jim, že je to přece nesmysl. Že když si někdo dá tu práci a zhotoví něco výjimečného, třeba uplete tu dlouhatánskou šálu, nebo v mém případě vyrobí obrovskou petardu, tak má za to ještě zaplatit tu šílenou sumu? Za co tak vysoké poplatky? A oni odpověděli, že bych to mohl jako podnikatel použít k prospěchu a bla bla bla... Ale kdybych se zúčastnil nějaké jejich oficiální akce a tam to odpálil, tak že bychom se mohli dostat téměř až na polovic.
Jistě. Možná tak 5 až 6 000,- Kč bych za to byl ochoten dát, ale ne nějakých 15 nebo až 25 tisíc. (Tolik požadovali kolem roku 2008). Nechápu, jak bych mohl zapsaný rekord s obří škrtací petardou využít k finančnímu prospěchu? Byl by to důvod pro zákazníky, aby nakupovali víc? Je to stejný nesmysl, jako kdyby v hypermarketu z marketinkových důvodů postavili „Největší parkoviště pro zákazníky v ČR“. Byl by to pro lidi důvod k vyšší návštěvnosti a větším nákupům? Nemá to logiku, je to nesmysl. Myslím, že Agentura Dobrý den s. r. o. zřejmě "potřebuje z něčeho žít" a proto nadšence brutálním způsobem finančně vysávají.
Od nápadu s Českým rekordem, či kuriozitou jsem tehdy ustoupil. Ale z hlavy jsem myšlenku nevyhnal. Kdykoli jsem pak vyhazoval... tu prázdnou trubku... však víte!
Od roku 2014 dojde natvrdo ke změnám v prodeji pyrotechnických výrobků. Skončí nynější přechodné období. Kromě toho, bude ukončen prodej všech škrtacích petard. V prodeji budou jen ty zapalované zápalnicí a s oslabenou gramáží zábleskové slože. Už si na Silvestra nikdo ani neškrtne. Tak mě napadlo, že ta obří škrtací petarda by byla vhodná jako symbolické rozloučení s tímto sortimentem. A udělal jsem si jeden kousek pro radost. Nazval jsem ji Goodbye Match Crackers (Sbohem, škrtací petardy).
Ta krabička, na které moje obří petarda leží, je běžné balení 100 kusů nejprodávanějších škrtacích petard Pirát. To jen pro srovnání velikosti. Svoji petardu jsem představil odborné veřejnosti na jedné předváděcí akci zábavní pyrotechniky. Účelem mojí petardy byla recese, pobavení diváků a realizace nápadu. Nápadu který se mě držel a po dlouhé 4 roky mě nechtěl opustit.
Dnes, když zase vyhazuji dutinku od fólie, projde mi hlavou: „Jo!... Pěkná rána, stálo to za to“! No a kdyby to náhodou zajímalo i ostatní, kteří tam nebyli, udělal jsem na památku video. A tímto zároveň posílám pozdravy agentuře Dobrý den s.r.o.
Roman Pawlas, 2. 12. 2012